In samenwerking met Mobility Concept introduceerde Capgemini het bonus-malus leasebudget. Dit prikkelt de werknemers tot ander reisgedrag. Met effect: vergeleken met voorheen verbruiken werknemers 10% minder brandstof. Het levert de werkgever een aanzienlijke besparing op leasekosten op.

Voor het budget heeft Capgemini voor brandstofverbruik, brandstofprijs en privekilometers een norm vastgesteld. Komt de werknemer boven de norm, dan betaalt hij zelf bij. Maar wie onder deze norm blijft, ontvangt een bonus. Zo wil het bedrijf leaserijders stimuleren tot ander reisgedrag: zuiniger rijden, goedkoper tanken en minder privékilometers rijden.

De verrekening met de werknemer wordt op basis van onderstaande normen gedaan:

  • het werkelijke verbruik ten opzichte van de norm (voor een auto met een bijtelling van 14% is de norm 45% bovenop de fabrieksopgave);
  • de werkelijk getankte prijs ten opzichte van de budgetprijs (gelijk aan de snelwegprijs);
  • het aantal privékilometers ten opzichte van de norm (11.500 kilometer per jaar).

Over de eerste vier maanden van 2014 gaf Capgemini haar leaserijders onder de bonus/malus-regeling gemiddeld € 3,- per maand terug. De verschillen (van € 150,- terugkrijgen tot € 250,- bijbetalen) die nu per medewerker nog voorkomen, worden vooral veroorzaakt door het aantal gereden privékilometers; excessief brandstofverbruik komt niet meer voor.

Uit een vergelijking met leaserijders in de oude regeling, bleek dat leaserijders met een bonus-malus leasebudget gemiddeld 10% minder verbruiken.

Capgemini introduceerde het bonus-malus leasebudget in samenwerking met Mobility Concept; de organisatie beheert het budget met onze online applicatie Mobility Portal.

share this: