Mobility Concept in het Financiële Dagblad: “Thuiswerken schreeuwt om moderne fiscale regels”

Het Velox-gebouw in Amsterdam, nu het Zuiderbad, hield in 1909 de ‘Nederlandse Tentoonstelling voor Thuiswerk’. Op een oude afbeelding zien we twee van de stands, in verweerde sepia-tonen. Ze demonstreren de garnalenpeller en zadelmaker van de toekomst, die in staat zijn hun werk te doen vanuit de eigen huiskamer.

Hadden de bezoekers zich toen kunnen voorstellen dat ruim een eeuw later ons hele land thuis aan het werk zou zijn? Nederland is uitgegroeid tot een koploper in ‘Het Nieuwe Werken’. Nederlandse bedrijven kenmerken zich door open-minded bedrijfsculturen die veel ruimte geven aan werknemers om hun werk te doen op de manier die zij zelf prettig vinden.

Maar dat is eerder ondanks, dan dankzij de belastingregels. Als een werknemer reist voor werk, mag de werkgever een netto vergoeding verstrekken, op basis van een vastgestelde fictie van 214 reisdagen. Die fictie blijft houdbaar volgens de Belastingdienst, tenzij de medewerker op minder dan 40% van die dagen voor werk heeft gereisd.

DURE NAHEFFING

Een beetje thuiswerken mag dus. Maar als bedrijven het thuiswerken werkelijk omarmen, kan dit ze duur komen te staan in de vorm van een naheffing. De crisis bracht deze regelgeving onder de aandacht. In april gaf staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën uitsluitsel: de onbelaste reiskostenvergoeding mag voorlopig doorlopen.

Maar als de Belastingdienst na de pandemie terug wil naar de oude werkwijze, zal blijken dat de regeling nog minder aansluit bij de realiteit. Uit ANWB-onderzoek blijkt dat 60% van de werkenden na de crisis twee of meer thuiswerkdagen wil houden. En steeds meer organisaties zeggen thuiswerken structureel in te voeren.

Geweldig nieuws voor klimaat en milieu, filerijders en de bewoners van binnensteden. Wat houdt de overheid nog tegen?

Het reiskostenforfait ontstond ooit omdat het te ingewikkeld was het reisgedrag te registreren. Dat is inmiddels opgelost met digitale platforms, waarmee op basis van werkelijk gemaakte reisdagen kan worden vergoed. Het is nu een kwestie van beleid.

THUISWERKVERGOEDING

Naast een nettovergoeding voor werkelijke woon-werkreizen moet ook een netto vergoeding verstrekt kunnen worden voor de werkelijk thuis gewerkte dagen. Zodra de overheid deze voorzet doet, staan werkgevers klaar om hem in te koppen, met positieve prikkels. Bijvoorbeeld met een hogere vergoeding als mensen op de fiets naar kantoor komen, of door een combinatie van leasefiets en ov toe te staan.

De coronacrisis zet ons aan het denken, ook over werk en vervoer. Laten we deze kans benutten met betere regelgeving voor mens en milieu.

Financiële Dagblad, 15 augustus 2020

share this: