Unilever heeft Stichting Urgenda, Mobility Concept en EY gevraagd om de organisatie te begeleiden bij het ontwikkelen van een nieuw mobiliteitsbeleid. Mobility Concept brengt daarbij ervaring en kennis in op het gebied van het inrichten en realiseren van mobiliteitsregelingen met financiële prikkels, waaronder het mobiliteitsbudget.

Vincent Weijers, Vice President Supply Chain bij Unilever, doet in 2014 net als in 2013 mee met het Low Car Diet van Stichting Urgenda. Daarbij vervangen trein, bus en fiets de auto en gebruiken deelnemers de auto alleen als het echt niet anders kan. Zo ervaren ze de mogelijkheden van andere vervoermiddelen in combinatie met de auto. Op DuurzaamBedrijfsleven.nl vertelt Weijers over zijn ervaringen met het dieet vorig jaar, waarbij hij in tien dagen zo’n duizend kilometer met het openbaar vervoer aflegde. “Op lange trajecten zonder veel overstaps kun je makkelijk wat werk doen, zeker met wifi,” vertelt hij DuurzaamBedrijfsleven.nl. Binnen Unilever leidde het Low Car Diet tot een bredere aanpak van het woon-werkverkeer.

Meer flexibiliteit voor werknemer

Het uittesten van diverse vormen van mobiliteit kan leiden tot bewuster nadenken over het vervoermiddel. Zo vertelt Weijers naar aanleiding van het Low Car Diet in het jaarverslag 2013 van de NS: “Ik had me nooit gerealiseerd dat ik zo snel met de trein van Breda naar Rotterdam kon reizen. Ik denk er nu meer bewust over na welk vervoermiddel ik kies.”

Een mobiliteitsbudget geeft werknemers met en en zonder leaseauto de mogelijkheid flexibel voor hun vervoer te kiezen, en zo bewust met hun reisgedrag om te gaan. Het maakt de drempel voor huidige leaseauto-rijders lager: ze kunnen de leaseauto nog steeds gebruiken, maar hoeven niet privé te betalen als ze met het OV zakelijk reizen. Mobility Concept adviseert, implementeert en beheer het mobiliteitsbudget. Dit budget geeft de werknemer de mogelijkheid de auto te laten staan en tegelijk kan de werkgever op kosten voor mobiliteit besparen.

share this: