Weekblad Facilitair: Auto van de zaak maakt plaats voor flexibelere manier van vervoer

De auto van de zaak was lang dé secundaire arbeidsvoorwaarde, maar deze maakt plaats voor een flexibelere manier van vervoer, schrijft Weekblad Facilitair. “Het mobiliteitsbudget maakt dat mogelijk. Met meer keuzevrijheid voor de werknemer, lagere kosten voor de werkgever en een lagere CO2-uitstoot is er sprake van een voordelige constructie voor alle partijen.”

In het artikel vertelt Paul Dam, mede-oprichter van Mobility Concept, over het mobiliteitsbudget. “In de traditionele leaseautoregeling probeerden werkgevers vaak kosten te beheersen door het inperken van de keuzevrijheid van hun werknemers, bijvoorbeeld door het verplicht tanken bij één bepaalde aanbieder. Wij zeggen: leg liever de prikkel bij de leaserijder.” Met een mobiliteitsbudget hoeft een werknemer niet altijd de leaseauto te nemen, maar kan deze ook voor andere vormen van vervoer kiezen. Leaserijders die weten wat de kosten en milieubelasting van hun reisgedrag zijn, gaan bewuster reizen. De werkgever krijgt de vervoerskosten beter onder controle en kan milieubewust gedrag stimuleren.

Rabobank Rotterdam

Weekblad Facilitair schrijft in het artikel ook over de samenwerking tussen Rabobank Rotterdam en Mobility Concept. De bank merkte enige jaren geleden dat er sprake was van immobiliteit. In samenwerking met Mobility Concept is een pilot gestart met het mobiliteitsbudget. “We zijn in eerste instantie in gaan zetten op de welwillenden,” vertelt Frits Swinkels, directeur bedrijfsmanagement, aan Weekblad Facilitair. “Aan een eerste pilot deden ongeveer 75 van de 100 leaseauto-rijders mee.” Een kastje in de auto gaf een beeld van zowel het zakelijk rijgedrag als privé-rijgedrag. De bank bracht prikkels aan in de vorm van een bonus-malussysteem. “We hebben ervoor gekozen het individuele autogebruik wel zichtbaar te maken, maar nog niet te gaan straffen”, zegt Swinkels in het artikel. “Wie het goed deed, werd wel beloond.”

Het wagenpark van de bank is verandert, met kleinere auto’s en meer hybride wagens. De pilot krijgt nu een vervolg van een jaar, iets meer verplichtend. De omslag heeft echter tijd nodig. Swinkels: “Het gaat om veranderen van gedrag, dat leidt tot kostenreductie. Maar we worden nu ook al beloond voor onze inspanningen.”

share this: